K diskuzi o PS jsem našla výklad na "pouctuje", třeba Vám to pomůže nebo zamotá hlavu?
Účtování akcí zajišťovaných školami 10.09.2010
Námi zřizované PO se stále ptají na stejný problém - při vybírání záloh od žáků na např. zakoupení sešitů, na výlet či jiné akce a služby, pořizované PO přímo pro žáky (zpravidla po dohodě s rodiči)...
zálohu zaúčtují klasicky 241/324. Po obdržení faktury např. za školní sešity - stačí zálohu zúčtovat proti faktuře, tzn. vůbec nevyužívat účty tř. 5 a 6? Toto se mi nezdá....
Já bych volila zaúčtovat fakturu za sešity 501/321, úhradu běžně 321/241 a následně rozpustit zálohu do výnosů - tj. 324/602.Nebo ještě jiná varianta - předepsat pohledávku za odběrateli(žáky) - tomto případě dodané sešity - na 311/602 a zúčtovat zálohu 324/311? To se mi "líbí" nejvíc.
Budu moc vděčná za váš názor, který mi usnadní sjednotit toto účtování na všech námi zřizovaných PO.Přeji dobrý den,
prvotně musím zdůraznit, že v současnosti v účetních předpisech platných pro rok 2010 nenajdeme žádné ustanovení pro „přefakturaci, přeúčtování“. To jaksi neznamená, že by někdo chtěl systém „přefakturace či přeúčtování“ zrušit, ale jaksi nebyla na MFČR síla, která by připravila včas všechny potřebné ČUS (jak pro rok 2010, tak se obávám i pro rok 2011). Pokud se podíváme do starých ČUS (které byly zrušeny k 31. 12. 2009, nicméně nic je nenahradilo a ve velké míře jsou fakticky zvykově používány nadále), tak nám tuto oblast upravoval ČUS 519 (Náklady)
Pokud ve vyúčtováních (fakturách) za přijaté služby nebo nákladech zúčtovaných podle jiných dokladů budou zahrnuty také částky, které nepatří do nákladů účetní jednotky (např. soukromé telefonní hovory, přepravné, nájemné, elektrický proud apod.), mohou účetní jednotky postupovat takto:
a) zjistí-li se před zaúčtováním příslušných vyúčtování (faktur) nároky, které mají pracovníci, popř. účetní jednotky uhradit, částky takových nároků se zaúčtují přímo na příslušné účty v účtové třídě 3 - Zúčtovací vztahy,
b) nezjistí-li se tyto částky před zachycením příslušných vyúčtování (faktur), zaúčtují se částky na příslušné syntetické účty v účtové třídě 5 . O dodatečně přijaté náhrady nebo vyúčtované nároky na ně na účtech v účtové třídě 3 se sníží zachycené náklady v účtové třídě 5 .
Takže nyní řešíme, zda se jedná či nejedná ve Vašem případě o záležitosti, které by bylo adekvátní řešit jako přeúčtování (tedy že nepatří do nákladů a výnosů školy) či nikoliv.
Kdybych to měl rozdělit, jednalo by se asi o následující:
- Pokud škola působí striktně jako prostředník – tedy přeúčtovává stejnou částku, například u knih nabízí, že zajistí nákup (rodiče by si ale mohli třeba nakoupit i jinde …), tak bych to do výnosů a nákladů nedával. Ještě samozřejmě u těch knížek či sešitů toto za podmínky, že je škola nekupuje do zásoby – pokud ano, tak to samozřejmě musím prohnat jako nakupovaný materiál a budu následně o nákladech a výnosech účtovat.
- Trochu filosoficky složitější situace je pro mne úplata za různé školní akce (typu „jdeme do kina“, „lyžařský výcvik“ ….). Tady jsme najednou v nějaké situaci, kdy se jedná o akci, která je součást školního vyučování …, nicméně je pravda, že škola třeba zajišťuje jen pedagogický dozor s tím, že náklady plně přenáší na žáčky. Já bych se v těchto případech asi také spíše přikláněl k tomu, že bude účtováno pouze na trojkových účtech a ne náklady a výnosy (samozřejmě situace začíná být jiná v okamžicích, kdy vznikají rozdíly mezi přijatými částkami a částkami vydanými – třeba u škol v přírodě ….).
Pokud budete ochotna přijmout variantu přes „trojky“, tak bych účtoval následujícím způsobem (ještě vycházím z toho, že se bavíme o neplážtcích DPH, u plátců by přicházela ještě v úvahu varianta přeúčtování s aplikací DPH …):
- Pokud se vše odehrává hotovostně – příjem peněz od žáků MD peníze (pokladna či účet)/Dal 324. Výdej peněz na akci – MD 324/Dal pokladna
- Pokud je akce fakturována – příjem peněz od žáků stejně, došlá faktura na akci (pokud není systém předplácení …) – tady asi MD 377/Dal 321 a MD 324/Dal 377 (zkrácení 324/321 je asi akceptovatelné).
Jinak tady bude asi dost různá variabilita situací podle konkrétních okolností (kdy se vybírají peníze …, někdo si dopředu dělá nějaký paušální kulturní fond ….)
Pokud bych řešil to, o striktně v nákladech a výnosech být musí, tak by se jednalo zejména o kroužky organizované školou za úplatu, situace, kdy vybraná částka se nerovná fakturovaným částkám …
Nicméně jak jsem uvedl výše – v současnosti toto není ošetřeno v českých předpisech – takže i prosazování nějaké jednotné metody je trochu problém.