od kokoska » stř 30. srp 2017 13:09:34
Předpokládám, že se vše odehrává v rámci hlavní činnosti.
Vlastní výrobky by se měly oceňovat vlastními náklady. Protože učňové mají dostávat procento z tržeb jako odměnu (nikoliv plat), tak bych náklady na žactvo do ocenění asi nedávala.
Vlastní náklady tak budou:
přímé, např. :
zejména část výplaty a odvodů učitelů, kteří praxi vedou
odpisy skleníku, kde se pěstuje sadba
energie, voda
nějaký nájem nebo ostraha pozemku, pokud je
doprava
spotřeba materiálu (sadba, nářadí apod.)
Nepřímé:
asi nějaké procento (nevelké) z režijních nákladů (odpisy nebo nájem budovy školy, platy vedení školy, kancelářské potřeby)
Z výše uvedeného vzniknou kalkulační náklady a z nich kalkulační vzorec (vše nutno napsat do směrnice. Nejlépe bude, když letos uděláte odhad a do směrnice napíšete, že příští rok bude prověřeno, zda byl odhad správný).
Pak si musíte stanovit tzv. kalkulační jednici. Může to být třeba 1 kg zeleniny nebo ovoce apod. Celkové kalkulační náklady vydělíte počtem kalkulačních jednic, vzniknou tzv. jednicové kalkulační náklady a těmi oceníte dodávky do kuchyně, až je budete účtovat. Účtovat se bude pořízení materiálu (nebo spotřeba, podle toho, jak účtujete o zásobách), pak účet 501 a proti němu buďto výnosy ze změny stavu vlastních výrobků (pokud jste neziskovka) nebo mínusové náklady na změnu stavu vlastní výroby (pokud jste vybraná účetní jednotka).