od 2263jans » úte 22. bře 2011 14:55:42
Bránit se mohou zákazníci i dnes, jen o tom někdy nevědí
Také elektřina je zboží a zákazník ho může reklamovat. A může si najít jiný „obchod" a jiného „prodavače". Není to tak lehké jako u jiného zboží, kde stačí probrouzdat po internetu, ale jde to. Elektřinu nikdo nemusí brát od svého tradičního dodavatele, může si najít jiného. Problém je v tom, že ne každý dodavatel nového zákazníka přijme. Navíc může zákazník také naletět planým slibům.
Podle Energetického regulačního úřadu (ERÚ) využily možnosti najít si nového dodavatele elektřiny již tisíce zákazníků. Ve srovnání s celkovým počtem domácností (několik milionů) to ale mnoho není. Postup, jak změnu dodavatele provést, není složitý a na internetových stránkách ERÚ je popsán, úřad k tomu vydal i brožurku.
Licenci na obchod s elektřinou, tzn. možnost být potenciálním dodavatelem kteréhokoli zákazníka, má zhruba 270 firem, z toho je však opravdu aktivních jen dvacet až třicet. Je to však nesrovnatelně větší množství, než u zemního plynu, kde zejména malý zákazník možnost změnit dodavatele prakticky nemá, protože kromě RWE Transgas jsou na trhu už jen tři další obchodníci.
Podle předsedy ERÚ Josefa Fiřta by si ale zákazníci měli nejdříve důkladně spočítat, co mohou změnou získat a měli by dát pozor na firmy, které dávají nereálné sliby.
Co však může dělat malý zákazník, když se nemůže něčeho od svého dodavatele elektřiny, případně distribuční společnosti domoci? Když například nekomunikují, neplní dohody? „Napsat na náš úřad," říká Fiřt. Lidé to však často nevědí. Úřad vyřídí stížnost buď přímo, a když jde o záležitost hlubší kontroly, případně technicky náročnou, požádá Státní energetickou inspekci o spolupráci. Podle výsledku šetření rozhodne, případně udělí sankci.
Za první pololetí dostal ERÚ stovky různých stížností a podnětů. Podání, která jsou označena a řešena jako stížnost, bylo 62, až na dvě jsou už všechna vyřešena. Plně důvodných jich bylo shledáno celkem jedenáct. Nejvíc stížností od konečných zákazníků směřovalo na obchodníka s elektřinou a plynem, mj. kvůli chybné fakturaci.
Na co si mohou zákazníci stěžovat? Na problémy s připojením, smluvní podmínky, cenu, dodavatele, neférové obchodní praktiky apod. „Když už ceny rostou, dodávka elektřiny musí být kvalitní," říká Fiřt.
Poslední záchranou zákazníka je takzvaný dodavatel poslední instance. Tento institut se týká jen domácností a malých podnikatelů a vyplývá z evropské legislativy, která požaduje zajistit ochranu malých a slabých. Podle Josefa Fiřta mohou kupovat elektřinu od dodavatele poslední instance už od chvíle, kdy byl trh otevřen i pro malé zákazníky. Jejich stávající dodavatel může totiž např. zkrachovat. Ale mohou žádat ochranu i kvůli nespokojenosti s dodavatelem, nemusejí přitom nic zdůvodňovat.
ERÚ jim pak stanoví náhradního dodavatele, který dodá elektřinu za předem stanovenou cenu (vždy na jeden kalendářní rok). Není tomu ovšem tak, že by nespokojený zákazník tímto způsobem získal levnější elektřinu. Úřad vychází z průměrné ceny silové elektřiny na trhu, kromě regulovaných položek k ní připočítá ještě příplatek za určité riziko, které dodavatel poslední instance nese, a za to, že zákazník získá určitý nadstandard. „Pokud je cena zpracovaná správně, vždycky můžete na trhu najít obchodníka, který bude elektřinu na trh dodávat za cenu nižší než dodavatel poslední instance," říká Fiřt. „Výhoda je tedy v tom, že se nemusíte s nikým dohadovat, hledat dodavatele. Musíte však o to požádat náš úřad, neproběhne to automaticky."
ERÚ rozhodl, že v současné době jsou dodavatelem poslední instance regionální distribuční společnosti. Letos ovšem tuto možnost ještě žádný zákazník nevyužil. Nemá důvod si stěžovat? Spíš neví, že může.
Milena Geussová
Týdeník Ekonom
--------------------------------------------------------------------------------
Menu
AktualityO úřaduLicenceDomácnostiPrávní předpisy a soudní rozhodnutíPoskytování informacíÚřední deskaNabídky a zakázkyERÚ - Strukturální fondy
Poslední aktualizace 18. 03. 2011