Stránka 2 z 3

Re: Inventarizace

PříspěvekNapsal: úte 06. dub 2010 11:21:25
od marlenka
Dája píše:Marlenko, ještě jsem upravovala svou zprávu, ale nebyla jsem dost rychlá a Vaše odpověď mě předstihla.Nevšimla jsem si, že píšete ještě o odpisech, tak jsem na to chtěla reagovat. :bye:


Dájo, čtu si asi po desáté odstaveček o odpisech, který jste tam ještě dopsala, ale moc tomu nerozumím. Omlouvám se za mou nevědomost, ale jak to myslíte, že bych náklady snížila snížením investičního fondu? Ve kterém případě? Já přece tvorbou odpisů tvořím investiční fond, ne?
Prosím Vás ještě o vysvětlení pro "blbé".

Re: Inventarizace

PříspěvekNapsal: pát 09. dub 2010 19:38:32
od marlenka
Dájo, prosím Vás ještě jednou o vysvětlení. Bojím se, jestli jste můj poslední příspěvek špatně nepochopila. Já to ale myslela upřímně. Já fakt nechápu, co jste měla na mysli, poněvadž nemám tolik zkušeností jako Vy. Uvítám každou radu někoho zkušenějšího. ;)

Re: Inventarizace

PříspěvekNapsal: pon 12. dub 2010 8:37:23
od Dája
Marlenko - já Vám rozumím.
Já jsem tam nepřipisovala "svůj" odstaveček. To bych nevymyslela :mosking: .Je to citace té slavné vyhlášky. I v minulé vyhlášce a standardech byl tento postup přípustný. Protože organizace stále odpisovaly, ale zřizovatel jim na to nic nedal, měly vysoký investiční fond - ale jen na papíře - nebyl krytý prachama. Tak se vymyslel chytrý postup.
ČÚS 519 - náklady PO v bodě 3.7. o účtu 551 - odpisy v posledním odstavci říkal:
Dále mohou být na tomto účtu účtovány účetní případy podle § 34 odst. 9 vyhlášky č. 505/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů v souvislosti s nekrytým investičním fondem nebo fondem reprodukce majetku.
A zmíněný § 34 odst. 9 říkal:
(9) Nezajistí-li příspěvková organizace ke dni sestavení účetní závěrky, s výjimkou mezitímní účetní závěrky, krytí investičního fondu nebo fondu reprodukce majetku finančními prostředky, sníží výsledkově o tento rozdíl investiční fond nebo fond reprodukce majetku. Účetní jednotky v příloze účetní závěrky zdůvodní, proč nebylo možno investiční fond nebo fond reprodukce majetku krýt finančními prostředky.
A ČÚS 520 - výnosy v bodě 3.5.6.: Ve prospěch účtu 649 - Jiné ostatní výnosy se účtuje nárok na náhradu za manka a škody od fyzických i právnických osob, přebytky na majetku s výjimkou přebytků dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku, oprava výnosů minulých účetních období, pokud jde o významné položky, a ostatní výnosy nezachycované na předcházejících účtech této účtové skupiny. Dále mohou být na tomto účtu účtovány účetní případy podle § 34 odst. 9 vyhlášky č. 505/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů v souvislosti s nekrytým investičním fondem nebo fondem reprodukce majetku.

Dlouhá diskuse se pouze vedla o tom, zda je lepší účtovat snížení IF v nákladech nebo nebo ve výnosech. Někdo říkal tak, někdo onak. Ještě to má nějakou vazbu na daně - ale to já neumím. Tyto ČÚS bylo zrušeny a vyhláška 505 také, ale nahrazena 410/2009 Sb. a tam právě v § 60 odst.(8) Nezajistí-li příspěvková organizace ke dni sestavení účetní závěrky, s výjimkou mezitímní účetní závěrky, krytí investičního fondu nebo fondu reprodukce majetku finančními prostředky, sníží výsledkově o tento rozdíl investiční fond nebo fond reprodukce majetku. Účetní jednotky v příloze účetní závěrky zdůvodní, proč nebylo možno investiční fond nebo fond reprodukce majetku krýt finančními prostředky.
Je to prostě, Marlenko, tak a nic s tím neuděláme :)

A ještě k té tvorbě odpisů, kterou děláte. Účtujete 551/08X a 401/416. Vidíte z toho účtování, že máte náklad. To je fajn, ale jaký výnos proti tomu postavíte, abyste nebyla v mínusu? Buď příspěvek zřizovatele na odpisy nebo nějaké vlastní výnosy, které budete účtovat na 6XX. A když nebudou? Tak o to, co Vám bude chybět snížite 416 zápisem -551/-416. A tak jste možná celý rok odepisovala, ale na konci roku to vše zrušíte, protože na tyto odpisy nebudete mít prachy, tzn. nebudete je mít finančně kryté. Vlk se nažere (PO musí odpisovat) a koza zůstane celá (to co PO odepsala, může opačným zápisem zase zrušit). [:} :bye:

Re: Inventarizace

PříspěvekNapsal: pon 12. dub 2010 9:44:05
od Dája
A jetě k mému předchozímu příspěvku. Pokud náhodou vytvoříte nějaký zisk, ale nebudete mít krytý investiční fond, "utopíte" ten zisk v nekrytých odpisech, protože můžete tím zápisem -551/-416 odepsat jen tolik, co Vám chybí. Např., pokud se soustředíme jen na ty odpisy - náklady jsou 50 tis., výnosy Váš zisk 10 tis., protože zřizovatel Vám nedal na odpisy nic, pak odepíšete jen 40 tis., tím dostanete do rovnováhy náklady = výnosy, zisk je NULA. Na IF zůstává 10 tis., které jsou kryty Vaším původním ziskem 10 tis. Kč. Tak se stane, že ať hospodaříte jak chcete a nedá Vám zřizovatel na odpisy, tak si nikdy do FO a RF nepřipíšete ani korunu :cry: Alespoň já to tak vidím. :bye:

Re: Inventarizace

PříspěvekNapsal: pon 12. dub 2010 17:55:30
od marlenka
Dájo, děkuji za vysvětlení. Tak to je tedy vážně síla!

Re: Inventarizace

PříspěvekNapsal: sob 24. dub 2010 20:32:44
od marlenka
Už jsem zase tady a prosím o radu. Snažím se dát nějak dohromady ten majetek. Zjistila jsem, že ani židličky ani lavice nejsou nikde v evidenci. Potřebuji je tedy nějak ocenit, ale nemám zdání, kolik asi stojí taková židlička pro studenta nebo lavice. Navíc je to komplikované tím, že některé lavice jsou ty klasické staré a některé jsou už modernější - např. se sešikmenou plochou apod. Zkrátka je jich víc typů a já netuším jejich cenu. Podle čeho byste je ocenili? Nepodařilo se mi nikde najít žádnou fakturu, zřejmě se v poslední době nenakupovaly. Můžete mi někdo poradit v jaké výši je mám ocenit? Zřejmě to nebude mít na nic vliv, do nákladů tato cena už nepůjde, ale ráda bych to měla aspoň v nějaké přibližné hodnotě.

Další problematickou věcí jsou chemikálie do chemie. Ty taky nikdo neeviduje, ekonomka je dávala do spotřeby bez jakékoliv kontroly. Jejich seznam nikde neexistuje. Domnívám se, že takové nebezpečné věci musí být evidovány podle nějakého zvláštního předpisu. Jak to děláte ve Vaší škole?

Když teď na škole zavádím zcela novou evidenci, učitelům se to moc nelíbí, protože s tím mají samozřejmě práci navíc. Nebyli na něco takového celé roky zvyklí. Nechtěla bych je zbytečně buzerovat, ale prostě si myslím, že i pomůcky do TV by měly být někde podchyceny: např. žíněnky, míče, švédská bedna, bradla, kruhy, kladina, lavičky.... Prosím Vás, poraďte mi, zda to přeháním či nikoliv. Máte tyto pomůcky také někde podchyceny a kontrolujete je při inventuře? Podle mého názoru je to nutnost, ale už mě docela zviklali, co je vlastně normální a co zbytečné.

A ještě jsem si vzpomněla na tiskopisy vysvědčení. Není mi zcela jasné, jestli by se taky neměly nějak evidovat.

Re: Inventarizace

PříspěvekNapsal: pon 26. dub 2010 11:48:08
od refi
marlenko, opět koukám, co všechno jinde projde a co by nám neodpustili.
takže k vašemu dotazu - u nás se evidují pomůcky do tv podle ceny buď rovnou v majetku, nebo aspoň na podrozvaze. tenisové, florbalové, badmingtonové atd. míčky a jiné drobnější věci dáváme rovnou do spotřeby, to už by se fakt uhlídat nedalo. ostatní věci evidovány máme a podléhají inventarizaci.

stejně tak máme pokyny, že tiskopisy jako jsou např. vysvědčení máme také evidovat. já jsem s tím začala od letošního roku - sekretářka mi udělala k 31.12. inventuru tiskopisů s jejich cenami v době pořízení a já jsem tuto částku dala v lednu na podrozvahu. v prosinci uděláme zase úbytky, přírůstky.

s oceněním staršího nábytku neporadím, já navíc inventarizaci nedělám, takže se v tomto směru ani nechodím školit apod. co se týká chemikálií - my je účetně nikde neevidujeme, dáváme do spotřeby, ale učitel vedoucí chemickou učebnu si vše eviduje a ve chvíli, kdy by třeba ve škole začalo hořet, musí mít aktuální seznam, co se ve škole nachází za chemikálie a v jakém množství. vyplývá to z jeho funkce, za kterou má i příplatek.

Re: Inventarizace

PříspěvekNapsal: pon 26. dub 2010 13:08:51
od vrspa
Pro Marlenku: ideální by bylo,kdybyste znala typ těch lavic a židlí,pak by se cena dala dohledat. Pro orientaci Vám uvedu ceny lavic a židlí,které eviduji na Základce : židle žákovská od r.2000 cena 990,-Kč, dražší ergonomická 1650,-Kč (ty máme pouze v knihovně školy), úúúúplně starou obyč. židli žákovskou tu mám v evidenci za 120,-Kč!!!Židle vedu v operativní evidenci - mám je i na inventárním seznamu. Taky záleží na Vaší vnitřní směrnici, od které částky evidujete drobný majetek v OE. My od letoška na základě žádosti zřizovatele vedeme v podrozvaze OE od 1000,-Kč do 3000,-Kč.
Lavice žákovské rok 1997=2090,-Kč, rok 1998=2150,-Kč, rok 2000= 2812,-Kč. Vy jste asi na střední škole, tak určitě budou ceny vyšší....
Možná by bylo dobré sehnat ocenění takového druhu majetku z jiné střední školy, typově se to až tak lišit nebude.
Tuhle mravenčí práci Vám nezávidím,už jsem si tím taky prošla.
Mám docela supr účetní program, který mi umožní třídit majetek podle druhu, umístění, způsobu pořízení, zodpovědnosti za něj apod....a máme taky rozlišeno, že pedagog zodpovědný za učební pomůcky jej také má na své jméno nebo kabinet napsány!!!! A oni si časem zvyknou,uvidíte! :thumbs up:

Re: Inventarizace

PříspěvekNapsal: pon 26. dub 2010 14:07:30
od Dája
Vrspo - udivuje mě, že píšete, že ne žádost zřizovatele vedete v podrozvaze majetek od 1000,- Kč. Už to tu bylo kdesi kdysi řešeno, že to není podle zákona. Proto musím ocitovat z vyhl. 410/2009 z § 49 odst. a) a b), který hovoří o tom, co se vykazuje v příloze č. 5 k účetní závěrce a co obsahují jednotlivé položky:
Položka
a) "P.I.1. Jiný drobný dlouhodobý nehmotný majetek" obsahuje majetek, který nesplňuje pouze podmínku dolní hranice pro vykazování v položce "A.I.5. Drobný dlouhodobý nehmotný majetek",
b) "P.I.2. Jiný drobný dlouhodobý hmotný majetek" obsahuje majetek, který nesplňuje pouze podmínku dolní hranice pro vykazování v položce "A.II.6. Drobný dlouhodobý hmotný majetek",
Z toho jasně vyplývá, že si nemůžete ani Vy ani Váš zřizovatel stanovit, že budete majetek v podrozvaze evidovat od 1000,- Kč, ale musíte zvážit, zda doba použitelnosti majetku je delší než jeden rok. A rázem zjistíte, že majetkem v podrozvaze může být i židle za 120,-Kč, pokud se předpokládá, že vydrží 1 rok. A to ve škole asi nikomu nenamluvíte, že židle 1 rok nevydrží. Já jsem sice ze školy venku již dáááávno, ale myslím si že se doba užívání např. židlí moc nezměnila. Nebo se mýlím? O:-) :bye:

Re: Inventarizace

PříspěvekNapsal: pon 26. dub 2010 18:18:51
od marlenka
Lidičky, moc moc Vám děkuji. Hlavně Vrspa mi hodně pomohla uvedením cen, určitě této informace využiji.

Pro refi: Taky jsem byla hooooodně překvapená zjištěním, co všechno na naší škole prošlo. A to inventury jsou jenom malý úsek z toho celkového maglajsu. Já mám jenom obavy, že se teď někdo probere a bude ten b.....el na mě. Proto se snažím dát dohromady alespoň to, co se dá. Věřte mi, že jsem z toho už vážně na infarkt a trávím bezesné noci.

Re: Inventarizace

PříspěvekNapsal: úte 27. dub 2010 7:48:59
od Janavy
Prosííííím, mám mezery ve vzdělání. Na kterém podrozvahovém účtu máte evidovány sbírky učebních pomůcek? Nejsem si jistá, jestli použít 902 nebo 903. Děkuji za každou radu.

Re: Inventarizace

PříspěvekNapsal: úte 27. dub 2010 9:48:10
od Evaka
My máme na 902 hmotný majetek a na 901 nehmotný majetek. Z toho UP rozlišujeme jen v operativní evidenci vlastní číselnou řadou.

Re: Inventarizace

PříspěvekNapsal: pát 30. dub 2010 6:48:37
od marlenka
Ještě se musím vrátit k těm nezaúčtovaným odpisům za r. 2009. Znovu připomenu v krátkosti situaci: Účetní zařadila nehmotný majetek (energet. audit za 220 500Kč) do majetku (účet 019) dle pokynu zřizovatele v únoru 2009, ale celý rok 2009 neuplatnila žádný odpis. Na chybu jsem přišla v r. 2010 a doúčtovala odpis za r. 2009 takhle: 401/416 a 408/079. Nyní však váhám, jestli jsem jeho výši určila správně. Je zařazen tak, že se bude odepisovat 6 let, tj. 72 měsíců. Měsíční výše odpisů mi tedy vyšla 3062,50. Zaúčtovala jsem tedy částku za 10 měsíců - tj. 30625Kč. Je to prosím Vás správný postup?
Uvědomila jsem si totiž, že jsem někde zaslechla, že v roce zařazení a v roce vyřazení se mohou uplatnit odpisy jenom ve výši polovičního ročního odpisu. Jsem z toho už úplně vedle. Ten účet 408 (chyby minulých účetních období) mi poradila lektorka na školení, ovšem nejsem si jistá, jak se to projeví v závěrce a jaké mi s tím vzniknou další problémy. Moc Váš prosím o Váš názor na tento problém.

Re: Inventarizace

PříspěvekNapsal: pát 30. dub 2010 10:19:19
od Dája
Marlenko, myslím, že jste výši odpisů zaúčtovala správně, protože účtujete účetní odpisy , které se počítají měsíčně, nikoliv daňové.
Nejsem si ale jistá, že jste měla účtovat 408 s ohledem na § 69 odst. b)vyhl. 410: opravy nákladů nebo výnosů minulých účetních období se zachycují na položkách nákladů a výnosů, kterých se týkají. ČÚS 701 v bodě 8 se také vyjadřuje k opravám chyb minulých období, ale značně nejednoznačně. :bye:

Re: Inventarizace

PříspěvekNapsal: pát 07. kvě 2010 15:03:23
od vrspa
Dája píše:Vrspo - udivuje mě, že píšete, že ne žádost zřizovatele vedete v podrozvaze majetek od 1000,- Kč. Už to tu bylo kdesi kdysi řešeno, že to není podle zákona. Proto musím ocitovat z vyhl. 410/2009 z § 49 odst. a) a b), který hovoří o tom, co se vykazuje v příloze č. 5 k účetní závěrce a co obsahují jednotlivé položky:
Položka
a) "P.I.1. Jiný drobný dlouhodobý nehmotný majetek" obsahuje majetek, který nesplňuje pouze podmínku dolní hranice pro vykazování v položce "A.I.5. Drobný dlouhodobý nehmotný majetek",
b) "P.I.2. Jiný drobný dlouhodobý hmotný majetek" obsahuje majetek, který nesplňuje pouze podmínku dolní hranice pro vykazování v položce "A.II.6. Drobný dlouhodobý hmotný majetek",
Z toho jasně vyplývá, že si nemůžete ani Vy ani Váš zřizovatel stanovit, že budete majetek v podrozvaze evidovat od 1000,- Kč, ale musíte zvážit, zda doba použitelnosti majetku je delší než jeden rok. A rázem zjistíte, že majetkem v podrozvaze může být i židle za 120,-Kč, pokud se předpokládá, že vydrží 1 rok. A to ve škole asi nikomu nenamluvíte, že židle 1 rok nevydrží. Já jsem sice ze školy venku již dáááávno, ale myslím si že se doba užívání např. židlí moc nezměnila. Nebo se mýlím? O:-) :bye:

Ano ano máte pravdu, já eviduji každou blbinu i s cenou - fakt,to byste se divily! Jenže zřizovatel nechce mít šílená hausnumera na podrozvaze, tak chce pouze vyčíslit majetek od hodnoty 1000,- až 3000,-Kč. Já si majetek pořád eviduji, jen s tím rozdílem že tam prostě neuvádím od letoška cenu majetku,pokud je levnější jak 1000,-Kč. Mám kusy, umístění, zodpovědnou osobu, pořízení a evidenční číslo.Zvlášť elektropřístroje musím evidovat, kvůli revizím . Systém "vlk se nažral, a koza zůstala celá" :gcrazy: