Rozpočet a doplňková činnost

Rozpočet a doplňková činnost

Příspěvekod milča » stř 27. led 2010 17:52:44

Dobrý jsem, jsem účetní obce a zároveň MŠ s doplňkovou činností a ZŠ. Zajímalo by mne, zda-li PO, když obdrží dotaci na provoz od zřizovatele, musí udělat rozpočet (nebo nějaký rozpis) podle nákladových a výnosových účtů ? Písemně a zároveň i do počítače?A dát na vědomí zřizovateli? Dělá se rozpočet i při dotaci na mzdy a ONIV?A co když je navýšeno ONIV, udělá se rozpočtová změna(nebo něco podobného)?V roce 2009 to bylo dosti děsivé,obvzláště, když jsem zjistila že etapy u různých UZ jsou už dvě a během roku jim pořád přidělujou další a další peníze a já jen předělávám rozpočet.(dělám rozpočtové změny)
Zajímalo by mne, zda-li máte někdo zkušenosti s účtováním doplňkové činnosti. Naše MŠ má živnostenský list na hostinskou činnost. Vaříme i důchodcům.Dá se někde najít návod na účtování této činnosti, nebo záleží na účetní?Dáváme tam mzdové náklady, náklady na potraviny a energie. I tak se na konci vždy dostaneme do minusu a vyrovnáváme to dotací od zřizovatele.Energie uděláme odhadem. Rozdělíme je na MŠ,ŠJ a DČ.Takhle rozděluji i potraviny,ale ty rozděluji podle počtu obědů.
Velice Vám předem děkuji za každou radu.
milča
 
Příspěvky: 7
Registrován: pon 19. říj 2009 12:22:40

Re: Rozpočet a doplňková činnost

Příspěvekod Dahab » stř 27. led 2010 19:24:14

Zdravím Vás a zkusím zareagovat podle svých letitých :D zkušeností. Když sestavuji rozpočet, tak je to většinou v průběhu července na další rok. Musím zpracovat rozpočet docela podrobně, náklady rozpitvat na jednotlivé nákladové účty 501,502,511...., to samé i výnosy. Vše je zpracováno formou tabulky na jednotlivá střediska /ZŠ, ŠJ, ŠD a doplňkovou činnost/. Od zřizovatele při tomto zpracováni znám výši příspěvku na činnost, takže se mám při sestavování rozpočtu čeho držet. Např. dostanu od zřizovatele 3 mil., náklady máme 5 mil., takže vlastní výnosy musím mít 2 mil.Kč. Rozpočet musí být vyrovnaný. Takto zpracovaný rozpočet odevzdáváme zřizovateli, který ho projednává a schvaluje v radě města. V průběhu roku lze rozpočet upravovat. Zřizovatelem jsme upozorněni, že se bude projednávat změna rozpočtu, tak můžeme připravit do rady materiál, ale jsou roky, kdy žádnou změnu nežádáme. Takže je jasné, že rozpočet máme zpracován písemně, je uložen v počítači, ale mám ho v tištěné podobě stále při ruce. Tolik k rozpočtu zřizovatele.
Státní rozpočet dostáváme od kraje taky rozepsaný na jednotlivá střediska, rozdělený na mzdy, dohody, odvody a ONIV, pak ještě na UZ. U st. rozpočtu je změna v průběhu roku přibližně 3-4x, tento rozpočet nám zřizovatel neschvaluje ve svých orgánech, je to záležitost kraje. St. rozpočet si rozpitvám sama podle středisek, abych zjistila kolik mám přímých ONIV, protože v rozpočtu je částka na ONIVy, která obsahuje jak zdr. a soc. pojištění, FKSP, takže si částku přímých ONIV musím dopočítat bez těchto odvodů, abych věděla kolik můžu utratit na pomůcky, učebnice.... Při každé změně (většinou navýšení) si to vždy přepočítám a taky mám tento rozpočet při ruce, hlavně při konci roku když hlídám kolik ještě můžeme utratit, abychom vraceli co nejméně do st. rozpočtu. :mosking: Snad jsem to napsala srozumitelně, kdyby něco, budu opět reagovat. :bye:
Uživatelský avatar
Dahab
 
Příspěvky: 372
Registrován: stř 04. bře 2009 21:29:59

Re: Rozpočet a doplňková činnost

Příspěvekod milča » stř 27. led 2010 21:27:20

Moc Vám děkuji, napsala jste to srozumitelně. Tak jsem alespoň zjistila, že to dělám dobře, jsem totiž samouk.Vystačila jsem si s různými přiručkami a jedním nebo dvěma školeními. PO jsem začala účtovat r. 2003, když se školy odpojovaly od zřizovatele. Zastupitelstvo rozhodlo,že jedna účetní musí zvládnout všecko. Tak jsem do toho vlítla po hlavě a můžu jenom dneska konstatovat, že už nemohu. Obzvláště nyní, když se zavádí nové účetnictví státu. Účetnictví u obcí se velice změnilo, tak jen pořád ležím v materiálech a snažím se tomu porozumět.Dělala jsem všechno přibližně jako u obcí, včetně právě zmiňovaného rozpočtu. Nyní jsem snad dosáhla toho, že si škola najme novou účetní, ale má to jeden háček, nikdy neúčtovala školy pouze podnikatele a já se obávám toho, že neví ani jak se dělá rozpočet, ani , že např. existuje nějaký modul ročních zpráv, který se předává již v únoru, že jsou UZ, který se musí velice sledovat,obvzláště na konci roku, aby se nemuseli peníze vracet, ale musí se utratit, že mají školy odpisy, apod.A právě u mateřské školy, je doplňková činnost, která se musí sledovat odděleně a na konci roku je ve ztrátě a musí se doplnit z rozpočtu zřizovatele.To jen na okraj.
Ještě by mě tedy zajímalo,podle čeho třeba rozdělujete energie(vodu,elektřinu) (zda-li máte tedy DČ)?Taky odhadem?
např. záloha na vodu je : 700,-
MŠ:300,- (stálá částka)
DČ=400:celý počet obědů x odědy DČ
a na ŠJ dám zbytek do těch 400,-Kč

mohlo by to tak být??Tak rozděluji i zálohu na elektřinu
milča
 
Příspěvky: 7
Registrován: pon 19. říj 2009 12:22:40

Re: Rozpočet a doplňková činnost

Příspěvekod refi » stř 27. led 2010 22:01:42

milčo, já dělám účetní krátce, jsem léta letoucí mzdářka, takže v těchto věcech moc radit nemůžu, spíše rady taky sbírám :) s těmi rozpočty je to podobně jako u dahab, jen musíme pro zřizovatele dělat na podzim předběžný rozpočet - vyrovnaný - na příští rok a někdy v květnu ho musíme upřesnit na aktuální rok. ale musím se přiznat, že pak už ho moc nesleduju, a ani to přede mnou nebylo zvykem, prostě se musíme vlézt do peněz, které jsme dostali, nepřešvihnout žádné UZ a hlídat onivy, fksp a podobné srandy. co mi ale není moc jasné, že máte doplňkovou činnost mínusovou :roll: já jsem doteď žila v domnění, že doplňkovou činnost má organizace právě kvůli plusovému hospodářskému výsledku, aby v podstatě dotovala nedostatek peněz od zřizovatele. u nás to tak alespoň je a fakt jsem si myslela, že jinak to není možné a že by nám to otloukli o hlavu. ale jestli vám to nikdo ještě nenapadl, tak je to holt pro mě novinka, kterou jsem se zase o kousek obohatila :mosking:

jinak s energiemi - od ledna máme v doplňkové činnosti i pronájmy, které jsme dosud měli v hlavní činnosti jako vlastní výnos. my ovšem máme pronájmy řešené tak, že na elektriku i vodu mají své vlastní hodiny a teplo se jim rozpočítává podle plochy a měsíční faktury za teplo. takže vlastně jim účtujeme měsíčně stabilní částku za pronájem samotný a pak pohyblivé částky za jednotlivé energie. a taky je pak samostatně účtuju na rozdílné analytiky. věřím, že se k vašemu dotazu ještě někdo vyjádří a s tou doplňkovou činností pomůže :thumbs up:
Uživatelský avatar
refi
Moderátorka
 
Příspěvky: 3363
Registrován: pon 02. úno 2009 15:07:01
Bydliště: Ostrava

Re: Rozpočet a doplňková činnost

Příspěvekod frausova » čtv 28. led 2010 7:41:33

souhlasím s refi - doplňková činnost nesmí být mínusová, jinak by ji měl zřizovatel zrušit. Používat dotaci zřizovatele k pokrytí nákladů DČ je podle mne špatné, DČ si na sebe musí vydělat.
Rozpočet na nový rok - týká se provozu, ne peněz kraje - sestavuju koncem roku, předávám zřizovateli a ostatní máme podobné jako refi - máme přiklepnuté peníze a do těch se musíme vydat. Za tu dobu, co jsem ve školství, jsem nikdy rozpočet zřizovatele neupravovala.
Pro zřizovatele připravuji i rozpočet DČ (vaříme pro cizí strávníky a pronajímáme tělocvičnu), mám sestavenou kalkulaci, která je zisková a s tím při sestavování počítám.
frausova
 
Příspěvky: 37
Registrován: stř 04. bře 2009 8:37:15

Re: Rozpočet a doplňková činnost

Příspěvekod milča » čtv 28. led 2010 9:25:48

Kdyby záleželo na mě,tak bych ani nedělala živnostenský list. Bylo mi ale řečeno, že je to prý napadnutelné.Pokud organizace vaří pro cizí strávníky, musí být živnostenský list a tudíž i účtovat o doplňkové činnosti. Od začátku jsme věděli, že bude ztrátová a proto na konci roku musím doplnit dotací od zřizovatele.Ale jsem jen účetní.
Samozřejmě úpravy rozpočtu jsem myslela jen u peněz kraje.
U zřizovatele se nám to stalo jenom, když jsme udělili škole vyjímku na žáky a tudíž jsme museli uhradit část platů učitelů.Tak jsme museli navýšit o tu částku rozpočet.
Velice Vám všem děkuji za pomoc :thumbs up:
milča
 
Příspěvky: 7
Registrován: pon 19. říj 2009 12:22:40

Re: Rozpočet a doplňková činnost

Příspěvekod Dahab » čtv 28. led 2010 12:18:57

Tak jsem ráda, že jsem mohla aspoň trochu pomoci. Jinak k té doplňkové činnosti, opravdu nemůže být ztrátová. Jedna škola u nás ve městě vykázala ztrátu v doplňkové činnosti a musela DČ v dalším roce ukončit /důchodcům a maminám na MD se zdálo 48,- Kč za oběd hodně :) /. My naštěstí pro cizí strávníky nevaříme, ale máme realitní činnost /tak honosně zřizovatel nazval pronajímání tělocvičny/. Zde vykazuji náklady na energiích, ale protože tělocvična na nemá žádný vlastní měřák energií nechali jsme si zpracovat studii Tržní ocenění a podle této studie postupujeme při rozdělování celkových nákladů na energie. Vypracování studie stálo na začátku něco peněz, ale máme to černé na bílem a odbornou firmou. Nikdo nemůže nic říct. Už několikrát mi tato studie pomohla např. v tom, že když se zřizovateli zdálo, že vybíráme málo a chtěli navýšit za hodinu nájmu, tak jsem jim doložila, že je to prostě tak a hotovo.
Jinak Vás plně chápu, já už taky nemůžu. Nové účetnictví!? V čem je to přínos?! Je to jen pro nás práce navíc - i když PO ty změny tak moc nepostihují, ale místo toho, aby se věci dělaly jednodušeji, tak je to všechno zbytečně složité |:-(| . A když jsme na práci sama a ještě musíte řešit kdejaké rozbité koleno, tak je to někdy opravdu náročné. A kdyby jen koleno, u nás se řeší i to,jestli je dopis vystředěn vlevo, vpravo, uprostřed a to ještě musíte vysondovat jaké vystředění se od vás zrovna dnes žádá :x . Jinak vám dopis nebude podepsán. Ach jo! :evil: :bye:
Uživatelský avatar
Dahab
 
Příspěvky: 372
Registrován: stř 04. bře 2009 21:29:59


Zpět na Hledám, potřebuji

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků