Stránka 1 z 5

OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

PříspěvekNapsal: stř 24. úno 2010 10:26:47
od Bára
Dobrý den, máte někdo zkušenosti s výše uvedeným projektem (Jihomoravský kraj)? Jak jsem se již dozvěděla na tomto fóru, účetnictví musí být vedeno odděleně. Týká se to pouze nákladových a výnosových účtů nebo i ostatních např.028,088? Můžu zařazovat došlé faktury týkající se grantu do stejné číselné řady jako ostatní s tím, že je patřičně označím ? Bude vděčná za každou informaci. Děkuji a hezký den.

Re: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

PříspěvekNapsal: stř 24. úno 2010 15:25:12
od Janavy
Dobrý den!
Máme taky tento projekt, veškeré účtování probíhá naprosto odděleně. Jsem zde krátce, ale paní, která bude odcházet do důchodu si vede všechny faktury na tento projekt ve zvláštním sešitu (Vy můžete třeba v excelu) - úplně mimo účetnictví školy.
Na konci roku provede vyúčtování - vše musí být nulové. Pokud máme nárok na peníze, zaúčtuje předpis dotace. Pokud nám peníze zbudou, musí je vrátit (zaúčtuje mínusem). K vyúčtování přikládá kopie faktur. Nevím, jestli jsem Vám poradila, ale snad Vám to trochu pomůže.

Re: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

PříspěvekNapsal: stř 24. úno 2010 18:56:17
od refi
nevím, zda má tento projekt (o který jsme už dvakrát žádali a nevyšel) nějaké jiné podmínky, než ostatní projekty, ale napíšu, jak to dělám já s projekty ostatními (comenius, přeshraniční spolupráce atd.)
faktura či paragon týkající se projektu je označena razítkem vyrobeným speciálně pro tento účel (i náklad na razítko jde z peněz projektu), na razítku jsou povinné údaje o projektu - bývá to název a číslo projektu. tímto razítkem označím naprosto všechny doklady, které se projektu týkají.
faktury píšu do stejné knihy faktur a v číselné řadě s ostatními běžnými fakturami, jen si z každé projektové faktury udělám kopii a založím do šanonu pro tento projekt. účtuji jako každé jiné náklady, ale rozlišuji účelovým znakem přiděleným pro tento projekt. tzn. že vše účtuji zároveň s ostatním účetnictvím školy, jen díky rozlišení ÚZ mohu kdykoliv vyjet rozbory V+N za tento projekt a vědět, jak jsme na tom. majetek koupený z projektu evidujeme také stejně jako běžný majetek (028 atd.), ale na konkrétní věc se vyznačí, že je pořízena z projektu - a na faktuře je poznačeno, pod jakým číslem je majetek zaevidován a kde se nachází.
nevím, jestli je tento projekt výjimkou, když Janavy píše, že si to paní vede v excelu a ÚPLNĚ mimo účetnictví školy. tohle mi nějak nejde na rozum, podle mě to popírá všechny zásady účetnictví. vím o jedné kolegyni, která tento projekt od října nebo listopadu 2009 účtuje, ale jsou teď prázdniny, tak hned jak ji seženu, poprosím o vyjádření tady v diskuzi. zatím vydržte ;)

Re: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

PříspěvekNapsal: stř 24. úno 2010 20:23:41
od Janavy
Refi, díky za Váš názor. Já si nejsem 100% jistá, že to paní dělá úplně správně. Jsem tady úplný nováček a nevyznám se ještě skoro v ničem, ale ona tvrdí, že když jsme měli Comenius, účtovala to taky dohromady s ostatním účetnictvím školy. Tady u toho projektu prý dostala jiné instrukce z KÚ. Patříme pod Olomoucký kraj. Budu moc ráda, když se vyjádří víc lidí se svými zkušenostmi.

Re: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

PříspěvekNapsal: stř 24. úno 2010 20:56:26
od hanna
Účtuju stejně jako refi. Rozlišuji náklady a výnosy účelovým znakem a ještě jsem si pro každý projekt utvořila samostatné účetní středisko. Takže i pro orientaci je to pro mě přehlednější. Mám náklady za celou organizaci podle UZ nebo podle středisek - dle potřeby. Asi před dvěma roky jedna SŠ také začala účtovat projekt samostatně - mimo účetnictví školy a museli to dávat během roku dohromady. Účenictví účetní jednotky se musí vést jako celek. Majetek dáváme na majetkové účty dohromady. Každý jednotlivý kus označujeme dle propozic projektu - samolepky určitých rozměrů (no taky si hezky vymýšlejí). Už se kolegyni, která to dělá, smějeme, že chodí pořád s pravítkem a měří "rámečky".

Re: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

PříspěvekNapsal: čtv 25. úno 2010 7:55:37
od Janavy
Tedy, holky, vy mě děsíte! Snad to nebudu muset celé předělávat! Jenže paní to tak dělala už v roce 2008, 2009. Obě závěrky má odevzdané, nikdo nic nenamítá. Můžu se zeptat, pod který KÚ patříte?

Re: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

PříspěvekNapsal: čtv 25. úno 2010 8:06:26
od Janca
No určitě se to nemůže vést mimo účetnictví školy - to je na vrácení dotace. Prověřte sit to dokud je čas. Všechno musí projít účetnictvím školy.

Re: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

PříspěvekNapsal: čtv 25. úno 2010 10:48:59
od frausova
Účtuji stejně jako refi, od všech faktur, paragonů si dělám kopie a zakládám do zvláštního šanonu. V roce 2009 jsme měli několik projektů z kraje Vysočina, z Agendy M21, paní na kraji chtěla doložit kopiemi z hlavní knihy účet 261 - zda opravdu byly doklady proplaceny a proběhly účetnictvím, kopírovala jsem i výpisy z běžného účtu, dohody o provedení práce. V prosinci, kdy končily poslední projekty jsem byla ochotna zkopírovat a odeslat na kraj cokoli, co mi přišlo pod ruku, protože jsem si nebyla jistá, zda to náhodou nesouvisí s projektem. Letos mám prozatím jeden projekt přetažený z roku 2009, o dva další žádáme - takže veselo opět bude u kopírky.

Re: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

PříspěvekNapsal: pát 26. úno 2010 11:23:44
od Neználek
Dobrý den,
psala jsem o stejném tématu pod názvem Moderní škola. Je to operační program Vzdělání pro konkurenceschopnost a název projektu máme Moderní škola. Refi mi taktéž odpověděla, že se vše musí vést ne mimo ale v účetnictví. Mě však zajímaly hlavně mzdy, protože mi také původně p. ředitel řekl, že vše bude odděleně, v tabulkách v excelu atd. To mě dost zarazilo a bylo mi to divné. Program se nám o měsíc opozdil, rozjede se až od března, a nyní přijel šéf z nějaké schůzky a už otočil, už prý zjistil, že mzdy můžu vést v mém mzdovém programu, ale musím si vše rozlišit pracovištěm a zdrojem financování. Totéž bude muset dělat moje kolegyně účetní. Nápad s razítkem od refi je dobrý, bude to přehlednější, poradím to kolegyňce. Má zde někdo zkušenosti s vyplácením mezd za tyto programy? Bude to pro mě nové nechci udělat nějakou chybu. Díky. :)

Re: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

PříspěvekNapsal: pát 26. úno 2010 15:00:24
od refi
neználku :) se mzdami je to stejně, jako u jiných grantů. ve mzdovém programu si založíte nové středisko či činnost, záleží jaký program máte a jak vám to vyhovuje. tím pádem vám mzdy za OPVK budou vyjíždět na sestavě zvlášť a také na rozúčtování se budou ukazovat v kolonce - mzdové prostředky z EU, stejně tak se to pak vykazuje i v P1-04 - v kolonkách pracovníků a peněz z EU. Ale MUSÍ být zahrnuty do celkových hrubých mezd za organizaci, nelze je vést někde v excelu :o :mosking: . je škoda, že slůvko ODDĚLENĚ způsobilo takové škody, jak to tu i jinde čtu. nemá to být pochopeno tak, že se povede dvojí účetnictví!!
dále tyto mzdy zaúčtováváte pod dalším rozlišením, třeba účelovým znakem nebo možná i jinak, ale vždy musíte vědět, jak si z účta (i mezd) vyjet pro tyto peníze sestavy zvlášť. není to nic těžkého, ač to ze začátku tak vypadá, ale klidně se ptejte dále. na projekty si za chvíli zvykneme úplně všichni a bude to běžná součást naší práce, a pravidla se taky u projektů ještě utřepávají, nejsou jednotná a to nám dává taky zabrat.

zrovna dnes jsem četla na idnesu, že mšmt má na účtě 4,5 miliardy kč z eu na učební pomůcky do škol, ale protože nestihli vymyslet zákon, který by vytvořil pravidla pro jejich rozdělení, půjdou do škol nejdříve v září 2010. tzn. že pak budeme zase utrácet jak šílení, jak tomu bylo loni díky slevám na pojistném. a předpokládám, že ty peníze budou peníze projektové, tzn. účtované odděleně :mosking: :bye:

Re: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

PříspěvekNapsal: ned 28. úno 2010 11:59:15
od refi
jak jsem slíbila, tak sem vkládám odpověď kolegyně z jiné školy tak, jak mi přišla do mailu.

účetní doklady grantu mám vedené ve vlastní číselné řadě, náklady a výnosy grantu mají svoji vlastní analytiku a ještě si vše (možná až přehnaně) značím vlastním ÚZ, vše je ale součástí celkového účetnictví školy – ani si neumím představit, jak bych to dělala zvlášť, vždyť některé platby projdou nejdříve provozem a následně pak teprve grantovými penězi. Ty zvláštní číselné řady nejsou podle KÚ nutné, ale mi to vyhovuje. Označování razítkem je také vyžadováno KÚ. Je přesně dáno, co má být na tom razítku napsáno, označování majetku štítky s logy je také správně dle příručky pro příjemce grantu. V evidenci majetku školy dodržujeme pravidla stejná, jako pro každý jiný majetek, jen máme v jednom z políček na kartě majetku značku (symbol projektu), a podle toho můžeme vyfiltrovat všechen majetek nakoupený z projektu. Myslím, že to je takto dostatečné, konzultovala jsem to s odborníkem na projekty, který se tímto přímo živí.

Re: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

PříspěvekNapsal: úte 09. bře 2010 11:28:23
od Bára
Děkuji refi za vyčerpávající odpověď. Ještě by mě zajímalo, na který účet podle nové účtové osnovy zaúčtovat příjem ?

Re: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

PříspěvekNapsal: úte 09. bře 2010 12:43:43
od Janca
Máme zvláštní účet v bance - loni jsme účtovali na 245. Letos prý je to účet pro cizí prostředky Tak účtovat na 241?
Jak to máte Vy?
Účtujete jinak 346/672?
a pak 241 nebo 245/346?

Re: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

PříspěvekNapsal: stř 10. bře 2010 11:42:44
od Bára
Byla jsem informována, že příjem dotace má být na 241/374 anal.rozlišit podíl SR a podíl EU a potom až při vyúčtování dát do výnosů na 671 (jsme JMK).
Nevíte, jestli je to s výdaji stejné ? Nejdříve přes trojkový účet a pak při vyúčtování do nákladů ? Děkuji.

Re: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost

PříspěvekNapsal: čtv 25. bře 2010 23:16:27
od kratochvíle
Také pátrám po tom, jak účtovat příjem dotace z OPVK. Vychází mi z toho, že když jsme žádali loni, nedám nic na podrozvahu, protože příjem už je jistý. Dle smlouvy zaúčtuji celou částku na 348/374 a příjem 245/348 (mám 245, jsou to jiné běžné účty, proč by nemohl být?). Na konci roku pak udělám 388/672 podle toho, kolik jsme vyčerpali. Vidí to někdo jinak? Už z toho šílím. Účelový znak asi nedám, když ho mám u výnosů, ale označím si ty pohledávky střediskem. ufuf Díky. :roll: