příjmy od žáků za prac.sešity

a vše, co k němu patří

příjmy od žáků za prac.sešity

Příspěvekod Betty » stř 08. zář 2010 13:49:54

Dobrý den,
na naší škole nakupujeme pracovní sešity a učebnice a obratem je bez přirážky prodáváme žákům. Hlavním důvodem je to, že si tak zajistíme odběr zboží od firmy, která zaměstnává ZPS (a nemusíme pak platit Úřadu práce), taky to žáci mají přes školu levnější a nemusí to nikde shánět. :) Účtuju to do hlavní činnosti, ale nějak se nemůžu rozhodnout, jestli je to spíš na účet 644 - výnosy z prodeje materiálu, nebo 649 - ostatní výnosy. Co myslíte vy ?
Díky Bět
Betty
 
Příspěvky: 58
Registrován: pát 13. bře 2009 11:00:04

Re: příjmy od žáků za prac.sešity

Příspěvekod refi » stř 08. zář 2010 14:15:13

děláme něco podobného s učebnicemi, ale vůbec to přes náklady ani výnosy neproháním, pouze přes trojkové účty. nechci si tím zkreslovat hospodaření. :)
Uživatelský avatar
refi
Moderátorka
 
Příspěvky: 3363
Registrován: pon 02. úno 2009 15:07:01
Bydliště: Ostrava

Re: příjmy od žáků za prac.sešity

Příspěvekod Alena H » stř 08. zář 2010 14:17:24

Hezký den.
Dle auditorů takovéto věci účtuji na na trojkové účty, pokud mám vybráno dopředu tak 324 + analytiku - máme toho víc, účtuji tak třeba i školní akce nebo pokud teprve budeme vybírat, tak účtuji na účet 377 + analytika. Z důvodu finanční kontroly vystavujeme žádanku - individuální příslib dle § 13, odst. 1-7, vyhl. 416/2004 Sb. - předběžná kontrola.
Alena H
 
Příspěvky: 850
Registrován: čtv 27. kvě 2010 9:38:24

Re: příjmy od žáků za prac.sešity

Příspěvekod Dája » stř 08. zář 2010 14:35:07

Betty, nejsem ze školství, ale myslím si totéž, co Alena. Podle mého názoru to nepatří ani mezi náklady a výnosy, takže ty trojky. A taky si myslím, že to není započitatelná položka pro naplnění ZPS, protože to není odběr pro organizaci. Ale třeba se mýlím. :oops:
Dája
 
Příspěvky: 634
Registrován: čtv 23. dub 2009 11:28:01

Re: příjmy od žáků za prac.sešity

Příspěvekod milili » čtv 09. zář 2010 6:26:39

Dája má pravdu, pokud se pracovní sešity prodávají žákům, nelze použít jako náhradní plnění.
milili
 
Příspěvky: 118
Registrován: pát 09. dub 2010 12:10:00

Re: příjmy od žáků za prac.sešity

Příspěvekod irena16 » čtv 09. zář 2010 7:19:33

Přesně tak, my účtujeme místo 3.. na sklad, vedeme karty o jednotlivých druzích PS (cena, počet ks) a prodejem snižujeme sklad. Máme pak přehled kolik PS ještě máme a za kolik, nikdy se nedokáží prodat všechny. Nákupem se neovlivní HV ;)
irena16
 
Příspěvky: 28
Registrován: pát 13. bře 2009 13:53:24

Re: příjmy od žáků za prac.sešity

Příspěvekod AndreaN » čtv 09. zář 2010 7:50:21

Přeposílám předpis účtování od Ing. Hanzlové, i když je z prosince 2009, přečíslovaly se účty 644 (z původního 654) a 544 (z původního 554):
A. nakoupí se více sešitů, než se bezprostředně prodá
1. příjem do skladu 112/321, úhrada faktury 321/241
2. příjem úhrady od žáků v hotovosti 261/644
3. úbytek sešitů ze skladu ve stejné ceně 544/112

B. nákup sešitů = prodeji sešitů žákům
1. faktura 544/321, úhrada 321/241
2. přijatá úhrada od žáků v hotovosti 261/644, tzn. 544 = 644

Tímto účtováním se dodrží pravidla ze zákona o účetnictví, kde je uvedeno, že účetní jednotka zahrnuje do svých N a V vše, co souvisí s její činností. Současně tím prokáže, že to bylo neziskové, když se účet 644 vyrovná s účtem 544.

Já v účetnictví ještě řeším tak, že při účtování PS dávám do analytiky rozlišení organizace, např. 0111 jsou jen pracovní sešity.
AndreaN
 
Příspěvky: 208
Registrován: pon 12. dub 2010 11:45:19

Re: příjmy od žáků za prac.sešity

Příspěvekod Katus » čtv 09. zář 2010 9:28:50

Dobrý den, taky účtuji přes trojky, ale zajímalo by mě, jestli při účtování na 5.. a 6.. bych to mohla použít pro náhradní plnění? letos je málo peněz na učebnice, takže to bude letos s náhradním plněním trochu horší. Děkuji.
Katus
 
Příspěvky: 228
Registrován: pon 15. úno 2010 13:22:23

Re: příjmy od žáků za prac.sešity

Příspěvekod Dája » čtv 09. zář 2010 9:52:00

Andreo, víte přesně, kde je v zákoně napsáno, jak píšete - vše co souvisí s její činností? :?
Dája
 
Příspěvky: 634
Registrován: čtv 23. dub 2009 11:28:01

Re: příjmy od žáků za prac.sešity

Příspěvekod agama » čtv 09. zář 2010 10:42:12

Přikláním se k názoru, že škola by musela mít doplňkovou činnost "nákup - prodej", aby mohla oficiálně (tedy přes náklady a výnosy) nakupovat a prodávat sešity, učebnice a další pomůcky žákům. Jinak je to jen jakási služba, stejně jako např. zajištění školního výletu a ty jdou taky jen přes trojkové účty. Ale vždy záleží především na tom co vám doporučí (a následně kontroluje) zřizovatel. :bye:
Uživatelský avatar
agama
 
Příspěvky: 516
Registrován: stř 04. bře 2009 15:45:44
Bydliště: Valašsko

Re: příjmy od žáků za prac.sešity

Příspěvekod Betty » čtv 09. zář 2010 13:43:35

Děkuji za názory, nějak si to přeberu. Náš zřizovatel (Olomouc.kraj) požaduje, abychom všechna plnění pro žáky účtovali přes náklady a výnosy. Dokonce to i rozpočtujeme, ročně to dělá přes 2,5 milionu. Přes účty sk.3 jsem to dřív táhla taky, kontrole se to nelíbilo. Živnost.list na nákup-prodej máme, ale ten spadá do vedlejší činnosti. Ty učebnice jdou přes hlavní činnost - zřizovatel tvrdí, že nemůžeme vydělávat na tom, co je naše poslání (=učit žáky). Co se týká náhradního plnění, děláme to tak už léta, loni jsme na to měli kontrolu z Úřadu práce a nijak jim nevadilo, že to nakoupíme a následně prodáme. Díky moc všem :bye:
Bět
Betty
 
Příspěvky: 58
Registrován: pát 13. bře 2009 11:00:04

Re: příjmy od žáků za prac.sešity

Příspěvekod Dája » čtv 09. zář 2010 14:42:09

Betty, a všechny tyto rozdílné informace se sejdou v CSÚIS a tam se možná někdo podívá a řekne jak to, že ta škola má větší náklady o skoro 3 milióny než ta druhá - a pro jistotu ji zruší O:-) :whistle:
Dája
 
Příspěvky: 634
Registrován: čtv 23. dub 2009 11:28:01

Re: příjmy od žáků za prac.sešity

Příspěvekod AndreaN » pát 10. zář 2010 8:28:48

Dájo, přesně § neřeknu, ještě nejsem tak zběhlá účetní. Řídím se sdělením Ing. Hanzlové, která na každém školení vysvětluje, že pokud je faktura vystavena na školu, musí se účtovat přes 5xx a 6xx. Naopak Ing. Netoušková by raději účtovala přes 3xx účty.
Souhlasím s názorem, že snad se časem pevně stanoví.
Mně je osobně sympatičtější účtovat přes 3xx účty, ale zřizovatel mi při kontrole schválil účtování přes 5xx a 6xx.
AndreaN
 
Příspěvky: 208
Registrován: pon 12. dub 2010 11:45:19

Re: příjmy od žáků za prac.sešity

Příspěvekod irena16 » pát 10. zář 2010 9:51:28

K diskuzi o PS jsem našla výklad na "pouctuje", třeba Vám to pomůže nebo zamotá hlavu? :)

Účtování akcí zajišťovaných školami 10.09.2010
Námi zřizované PO se stále ptají na stejný problém - při vybírání záloh od žáků na např. zakoupení sešitů, na výlet či jiné akce a služby, pořizované PO přímo pro žáky (zpravidla po dohodě s rodiči)...
zálohu zaúčtují klasicky 241/324. Po obdržení faktury např. za školní sešity - stačí zálohu zúčtovat proti faktuře, tzn. vůbec nevyužívat účty tř. 5 a 6? Toto se mi nezdá....
Já bych volila zaúčtovat fakturu za sešity 501/321, úhradu běžně 321/241 a následně rozpustit zálohu do výnosů - tj. 324/602.Nebo ještě jiná varianta - předepsat pohledávku za odběrateli(žáky) - tomto případě dodané sešity - na 311/602 a zúčtovat zálohu 324/311? To se mi "líbí" nejvíc.
Budu moc vděčná za váš názor, který mi usnadní sjednotit toto účtování na všech námi zřizovaných PO.

Přeji dobrý den,
prvotně musím zdůraznit, že v současnosti v účetních předpisech platných pro rok 2010 nenajdeme žádné ustanovení pro „přefakturaci, přeúčtování“. To jaksi neznamená, že by někdo chtěl systém „přefakturace či přeúčtování“ zrušit, ale jaksi nebyla na MFČR síla, která by připravila včas všechny potřebné ČUS (jak pro rok 2010, tak se obávám i pro rok 2011). Pokud se podíváme do starých ČUS (které byly zrušeny k 31. 12. 2009, nicméně nic je nenahradilo a ve velké míře jsou fakticky zvykově používány nadále), tak nám tuto oblast upravoval ČUS 519 (Náklady)
Pokud ve vyúčtováních (fakturách) za přijaté služby nebo nákladech zúčtovaných podle jiných dokladů budou zahrnuty také částky, které nepatří do nákladů účetní jednotky (např. soukromé telefonní hovory, přepravné, nájemné, elektrický proud apod.), mohou účetní jednotky postupovat takto:
a) zjistí-li se před zaúčtováním příslušných vyúčtování (faktur) nároky, které mají pracovníci, popř. účetní jednotky uhradit, částky takových nároků se zaúčtují přímo na příslušné účty v účtové třídě 3 - Zúčtovací vztahy,
b) nezjistí-li se tyto částky před zachycením příslušných vyúčtování (faktur), zaúčtují se částky na příslušné syntetické účty v účtové třídě 5 . O dodatečně přijaté náhrady nebo vyúčtované nároky na ně na účtech v účtové třídě 3 se sníží zachycené náklady v účtové třídě 5 .
Takže nyní řešíme, zda se jedná či nejedná ve Vašem případě o záležitosti, které by bylo adekvátní řešit jako přeúčtování (tedy že nepatří do nákladů a výnosů školy) či nikoliv.
Kdybych to měl rozdělit, jednalo by se asi o následující:
- Pokud škola působí striktně jako prostředník – tedy přeúčtovává stejnou částku, například u knih nabízí, že zajistí nákup (rodiče by si ale mohli třeba nakoupit i jinde …), tak bych to do výnosů a nákladů nedával. Ještě samozřejmě u těch knížek či sešitů toto za podmínky, že je škola nekupuje do zásoby – pokud ano, tak to samozřejmě musím prohnat jako nakupovaný materiál a budu následně o nákladech a výnosech účtovat.
- Trochu filosoficky složitější situace je pro mne úplata za různé školní akce (typu „jdeme do kina“, „lyžařský výcvik“ ….). Tady jsme najednou v nějaké situaci, kdy se jedná o akci, která je součást školního vyučování …, nicméně je pravda, že škola třeba zajišťuje jen pedagogický dozor s tím, že náklady plně přenáší na žáčky. Já bych se v těchto případech asi také spíše přikláněl k tomu, že bude účtováno pouze na trojkových účtech a ne náklady a výnosy (samozřejmě situace začíná být jiná v okamžicích, kdy vznikají rozdíly mezi přijatými částkami a částkami vydanými – třeba u škol v přírodě ….).
Pokud budete ochotna přijmout variantu přes „trojky“, tak bych účtoval následujícím způsobem (ještě vycházím z toho, že se bavíme o neplážtcích DPH, u plátců by přicházela ještě v úvahu varianta přeúčtování s aplikací DPH …):
- Pokud se vše odehrává hotovostně – příjem peněz od žáků MD peníze (pokladna či účet)/Dal 324. Výdej peněz na akci – MD 324/Dal pokladna
- Pokud je akce fakturována – příjem peněz od žáků stejně, došlá faktura na akci (pokud není systém předplácení …) – tady asi MD 377/Dal 321 a MD 324/Dal 377 (zkrácení 324/321 je asi akceptovatelné).
Jinak tady bude asi dost různá variabilita situací podle konkrétních okolností (kdy se vybírají peníze …, někdo si dopředu dělá nějaký paušální kulturní fond ….)
Pokud bych řešil to, o striktně v nákladech a výnosech být musí, tak by se jednalo zejména o kroužky organizované školou za úplatu, situace, kdy vybraná částka se nerovná fakturovaným částkám …
Nicméně jak jsem uvedl výše – v současnosti toto není ošetřeno v českých předpisech – takže i prosazování nějaké jednotné metody je trochu problém.
irena16
 
Příspěvky: 28
Registrován: pát 13. bře 2009 13:53:24

Re: příjmy od žáků za prac.sešity

Příspěvekod Dája » pát 10. zář 2010 10:11:36

Andreo, já jsem se ptala proto, že jsem nikde takovou formulaci nenašla. Akorát v § 3 stojí:
(1) Účetní jednotky účtují podvojnými zápisy o skutečnostech, které jsou předmětem účetnictví, do období, s nímž tyto skutečnosti časově a věcně souvisí (dále jen "účetní období"); není-li možno tuto zásadu dodržet, mohou účtovat i v účetním období, v němž zjistily uvedené skutečnosti. V účetním období účetní jednotky účtují o uvedených skutečnostech v souladu s účetními metodami (§ 4 odst. 8); přitom o veškerých nákladech a výnosech účtují bez ohledu na okamžik jejich zaplacení nebo přijetí..
Možná jsem hledala špatně. Nejsem vykladač zákona, ale jestli měla p. Hanzlová na mysli tohle, tak mi z toho nevyplývá, že bych musela účtovat ty sešity právě na 5 a 6.
A jak je vidět z posledního příspěvku - nikde není stanoveno, jak postupovat, proto všechny tyto výklady jsou jen názorem - a co člověk, to jiný názor. Takže ideálním řešením je obrátit se na zřizovatele a nechat si nařídit, jak postupovat. :)
Dája
 
Příspěvky: 634
Registrován: čtv 23. dub 2009 11:28:01

Další

Zpět na ONIV

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků

cron