Silniční daň u VPP

domácí a zahraniční, zálohy, vyúčtování, cizí měna

Silniční daň u VPP

Příspěvekod MartinBu » ned 22. lis 2015 23:11:15

Dobrý večer milé radilky a radilové,

každý se ve Vaši praxi již určitě setkal s problémy ohledně dopravních prostředků. Jednou z často kladených otázek je, zda se má za dané vozidlo odvádět silniční daň či naopak. Která vozidla tedy budou této dani podléhat. Abychom dostali odpověď na tuto záludnou otázku musíme si postupně odpovědět na tři dílčí otázky:

je vozidlo provozováno v České Republice - pokud si odpovíme ano překročíme k další otázce,
je vozidlo registrováno v České Republice - pokud si opět odpovíme ano překročíme k další otázce,
je vozidlo užíváno právnickou či fyzickou osobou?

Pokud je vozidlo užíváno fyzickou osobou, pak se ptáme k jaké činnosti je využíváno, Pokud je využíváno k podnikatelské činnosti, bude předmětem silniční daně.

Pokud je vozidlo užíváno právnickou osobou, pak se ptáme, zda se právnická osoba nekvalifikuje jako tzv. veřejnoprospěšný poplatník (dále VPP). Pokud tomu tak není vozidlo bude předmětem daně silniční.

Abychom věděli co si pod pojmem VPP představit, musíme se podívat do zákona o daních z příjmů. Pokud termín malinko zjednoduším (až na výjimky), VPP se rozumí poplatník u něhož hlavní činnost není podnikáním. Což se bude týkat všech příspěvkových organizací.

Aby to nebylo tak jednoduché musíme se zeptat, ještě na otázku, pro jakou činnost VPP vozidlo použil. Pokud použil pro zdanitelnou činnost, stává se poplatníkem daně silniční, v opačném případě může být v klidu, protože se ho povinnost daně silniční netýká.

Co si představit pod pojmem zdanitelná činnost. Odpověď opět budeme hledat v zákoně o daních z příjmů. Zdanitelný příjem je vymezen negativně. (Je to cokoliv kromě) dotací a jiných příspěvků z veřejných zdrojů a pokud náklady na hlavní činnost převýší výnosy z hlavní činnosti. Pokud příspěvková organizace uskutečňuje pouze "nezdanitelná" plnění v rámci hlavní činnosti, silniční daň se jí netýká.

Co by to bylo za zákon, aby v něm nebyly výjimky. Předmětem daně jsou vždy vozidla s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny určená k přepravě nákladů. Naopak silniční daň se nikdy neplatí z traktorů a jejich přípojných vozidel.

Pojďme si uvést nějaké příklady:

Ředitelka školy využije osobní automobil na jednání na kraji.
V tomto případě se jedná o hlavní činnost a silniční daň se platit nebude.

Škola si pořídila autobus, se kterým vozí žáky na sportovní kurz.
Sice může jednat o vozidlo nad 3,5 tuny, avšak autobus není určen k přepravě nákladů. V tomto případě se silniční daň také platit nebude.

Praktická škola si pořídila traktor, který je využíván na poli pro praktický výcvik.
Traktor není vozidlo, za které by se měla platit silniční daň.

Základní škola na malém městě si pořídila nákladní automobil na převoz dřeva k vytopení staré špatně zaizolované budovy.
Toto vozidlo bude předmětem silniční daně.

Ředitel školy vyrazil s osobním automobilem podepsat nájemní smlouvu s místním futsalovým klubem, jež si ve večerních hodinách najímá tělocvičnu pro své aktivity.
Toto vozidlo bude opět předmětem silniční daně, Je využíváno pro zdanitelnou činnost.

Obecně lze shrnout, že vozidlo, pokud se nejedná o nákladní automobil s nph nad 3,5 tuny, je u VPP předmětem daně pouze tehdy, pokud je využíváno pro zdanitelnou činnost.

V případě, že se Vám článek líbil, mohu dále pokračovat s osvobozením, základem daně a v jakých periodách se podává daňové přiznání a kdy se platí daň.

S přáním hezkého večera Martin Bureš
MartinBu
 
Příspěvky: 50
Registrován: pát 06. lis 2015 23:05:15

Zpět na Cestovní příkazy

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků

cron